Taistelu arviokappaleista

Olen myös kriitikko. Erikoisalaani on musiikki, josta olen kirjoittanut koko toimittajaurani ajan, aluksi pääasiassa Bassoon ja Tylkkäriin, nyt Turun Sanomiin. Yhteensä julkaistuja levyarvioita lienee alle pari sataa.

Viime aikoina minua on ihmetyttänyt se, miten hankalaa vapaan toimittajan on tilailla arviokappaleita. (Arviokappale on siis sellainen levy, joka annetaan kriitikolle ennen levyn julkaisua, jotta hän voisi arvioida sen johonkin mediaan). Esimerkiksi viime perjantaina lähetin s-postitse promopyynnöt viidestä levystä. Vastaanottajat vaihtelivat jakelijasta isoihin ja pieniin levy-yhtiöihin.

Toistin pyynnön tänään aamulla. Ainoa vastaus, jonka olen saanut neljän päivän sisään tuli brittiläiseltä levy-yhtiöltä. Muut pyydetyt olivat suomalaisia. Lyhyessä vastauksessa minut ohjattiin oikean henkilön puoleen, joka puolestaan ohjasi minut Suomen jakelijalle. Arviokappale luvattiin ja sain tarvitsemani kansikuvan.

Usein asia ei suju näin helposti. Miksi arviokappaleista joutuu Suomessa taistelemaan, erityisesti musiikin saralla? Arviokappaleet kirjoista ja elokuvista saa huomattavasti helpommin kokemukseni mukaan.

Kyse ei voi olla piratismipelosta, koska promon lähettämistä voi myöhäistää. Eikä siitä pelosta, että promolevyt menisivät divariin, koska kyse on pikkurahoista. Ehkä yhtiöt lähettävät promot suoraan medioille, mutta sen ei pitäisi sulkea vapaita toimittajia ulos yhtälöstä, sillä he tekevät osan arvioista.

***

Tehdäänpä muutamia laskutoimituksia. Turun Sanomia lukee päivittäin 241 000 lukijaa. Levyarviota vähän isompi mainospaikka keskiviikon kulttuurisivuilla maksaisi 950 euroa. Arviokappaleen lähettämiseen menee pari euroa, ja levyarviota luettaisiin puolueettomana asiantuntija-arviona, ei mainoksena. Sillä on eri tavalla uskottavuutta.

Parhaimmillaan kritiikki toimii keskustelunavauksena. Lehteen painettua arviota voi jakaa netissä, siitä voi olla eri mieltä ja fanit voivat puolustaa levyä. Tätä jatkoelämää ei voi kuvitella maksetulle mainokselle.

Ehkä olen idealisti, mutta minusta lehtikritiikki voi myös toimia ammattimaisena palautteena artisteille. Tämäkin mahdollisuus menetetään, kun arviokappaleita pantataan.

 

***

Promokappaleiden saamisen hankaluus tarjoaa ison edun niille toimijoille, jotka hoitavat promoamisen fiksusti. Niitäkin toki on.

Päivälehtien kriitikoilla on aikataulut. Kun monista s-posteista huolimatta itseä kiinnostavaa levyä ei ole saatavilla, on pakko löytää korvaava kohde arviolle. Nopeasti ja turvallisesti.

Suomessa on ainakin yksi levy-yhtiö, joka lähettää arviokappaleen automaagisesti lähes jokaisesta julkaisustaan listallaan oleville kriitikoille ja vastaa yleensä vartin sisään s-posteihin. Tästä syystä ko. levy-yhtiön levyjä onkin helppo sopia arvioitavaksi, ja kun muualta ei saa vastausta, tulee myös korvaavat arviot otettua helposti jo itselle lähetetyistä levyistä. Se on toimiva strategia ja ko. labelin levyt ovatkin usein esillä.

Tilanne olisi muillekin pienille toimijoille antoisa. Musiikkimediat eivät ole enää isoimpien nimien hallussa. Ainakin minulla on mahdollisuus nostaa arvioiden ja juttujen kautta esille niitä nimiä, jotka ansaitsisivat tulla kuulluksi ja analysoiduksi.

Sähköpostiin vastaaminen, kansikuvan etsiminen ja levyn lähettäminen ei pitäisi olla liikaa pyydetty. Aikaa menee viisi minsaa. Artistin tukeminen on teidän työtänne, tehkää se kunnolla. Hankkikaa vaikka erillinen s-posti arviopyynnöille, jonka tsekkaatte kerran päivässä ja lähetätte promot.

Kommentoida saa alle tai s-postilla.

– Petri Rautiainen

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Taistelu arviokappaleista

  1. Moro Petri! Hyvä teksti. Paljon on skarppaamisen varaa kyllä Suomessa. Tietynlainen jämäkkyys ja ammattitaito uupuu. Onneksi on myös levy-yhtiöitä, jotka oikeasti osaavat hoitaa hommansa.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s