Kaksi tapaa joilla kouluissa voisi ehkäistä kyydistä tippumista

Viime päivät on keskusteltu syrjäytymisestä. Eikä aina parhaalla mahdollisella tavalla tai parhaassa mahdollisessa hengessä.

Suomessa on muutamia kaikkia kansalaisia koskettavia instituutioita. Koulu on kenties niistä tärkein. Siellä opimme perustiedot maailmasta ja olemaan ihmisiksi. Samalla koulunkäynnin menestys (tai sen puute) määrittävät pitkälti tulevaisuuden näköalojamme (tai niiden puutteita).

Mitä jos voisimme tehdä peruskoulusta hieman motivoimman, kiltimmän ja fiksumman kaikille? Sellaisen, jonka kyydistä tippuisi harvempi? Ja jos tämä olisi mahdollista lähes ilmaiseksi?

Muuten, kunnallisvaalit on tulossa. Näitä teemoja saa ajaa vapaasti. Tällä hetkellä en ole huomannut kenenkään tuoneen näitä esiin. Jos olette, niin kertokaa toki kommenteissa, niin saatte melkein varman äänen.

***

Toinen tavoista on Turun yliopistossa kehitetty KiVa Koulu -järjestelmä. Kyseessä on asiantuntijoiden kehittelemä toimenpideohjelma, joka tarjoaa tietoa ja välineitä kiusaamistilanteiden hoitamiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Se on nyt jo käytössä 90 prosentissa kouluista. Loputkin koulut tulisi saada mukaan, sillä KiVa Koulu voisi vähentää maanlaajuisesti tuoreen väitöskirjan mukaan ”jopa 7 500 kiusaajaa ja 12 500 kiusattua vuoden aikana”.

Projektista tehtiin maksullinen tämän lukuvuoden alussa. Hesarin uutisen mukaan tämä maksu koskee niitä kouluja, jotka eivät vielä ole mukana. Eli noin, 10 prosenttia Suomen kouluista eli 280 koulua. KiVa Koulun materiaalien hankkiminen myös näihin maksaisi 200 x 280 eli n. 50 000 €.

Koulukiusaamisella ja kiusatuksi tulemisella on joskus pitkäkantaisia vaikutuksia. Etlan mukaan yhden nuoren syrjäytyminen maksaa yli miljoonan. Eikä siihen miljoonaan saa laskettua inhimillisiä kustannuksia.

Joten, hankitaan lopuille kouluille ohjelma ja vähennetään kiusaamista niissäkin viidenneksellä. Sijoitus on kunnallisvaltuutetun parit kokouspalkkiot per koulu. Ei siis liikaa.

***

Toisesta opiskelun innovaatiosta minulla on henkilökohtaista kokemusta: olen Khan Academyn kasvatti. Käytän sitä luultavimmin myös tulevaisuudessa matematiikan ja taloustieteen opiskelun tukemiseen.

Khan Academy on netissä toimiva opisto, jossa voi katsella omaan tahtiin luentoja, harjoitella laskuja ja kerätä pisteitä. Se ei maksa mitään, se on aina auki, se tarjoaa opintoja peruskoulusta yliopistotasoon ja se voi mullistaa perinteisen opettamisen.

Ohessa 60 minutes ohjelman pätkä aiheesta.

KA tarjoaa uudenlaisen ympäristön, jossa oppilaat etenevät omaan tahtiinsa. Tätä voi hyödyntää myös perinteisissä luokissa.

KA:a hyödyntävissä luokissa oppilaiden eteneminen ja kompastuskohdat näkyvät näppärässä muodossa opettajalle, couchille, ja tämä voi neuvoa apua tarvitsevia juuri niissä jutuissa, joissa on takkua eikä välttämättä uskalleta kysyä neuvoa. Jos oppilas ei pysy kyydissä, voi tämä harjoitella lisää ja katsoa vaikka uusiksi luennon aiheesta.

Ideaa kutsutaan flipping the classroomiksi. Kotiin jää opiskelu ja harjoittelu, luokassa tuetaan tätä prosessia ja autetaan ongelmaisia. Kasvavien luokkakokojen Suomessa tämä voisi olla merkittävä juttu – opettaja voisi keskittää niukat resurssit paremmin.

Opiskelu on tehty aika hauskaksi KA:ssa. Osaamalla laskuja saa kerättyä lehtiä ja merkkejä. Jos tekee riittävästi tietyn alueen juttuja, saa kokonaisuuden suoritettua. Porkkana toimii kaltaiselleni vanhalle opiskelukonkarille, miksei se toimisi myös nuoremmille?

Se myös tuntuu toimivan myös tulosten osalta. Kannattaa erityisesti huomata asenteen muuttuminen opiskelija-ainekseltaan haastavissa pilottikouluissa opiskelun suhteen, sen tajuaminen ettei ole tyhmä: Esimerkki 1. Esimerkki 2.

Tällä hetkellä Khan Academy tarjoaa luentoja ja treeniä lähinnä kovista tieteistä, erityisesti matematiikasta. Harmillisesti suomea ei ole tarjolla tekstitys- tai dubbaus-vaihtoehtona, mutta toivottavasti siihen tulee muutos.

Vielä harmillisemmin kukaan poliitikko ei ole ajanut tätä vielä suomalaisiin kouluihin. (Vai onko?) Minusta tällä voisi olla suurta merkitystä, olkoonkin että monia ongelmia saattaa olla ja aineet rajattu lähinnä matemaattisiin. Yksi kokeilu on jo tekeillä suomalaisessa luokassa – kirjoittanen tuloksista jonnekin.

Lisätietoja KA:n hyödyntämisestä täällä. Kommentoida saa alle. Kunnallisvaaleissa päätetään pitkälti koulutuksesta – tästä muutama kova idea, saa lainata.

– Petri

Mainokset

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s