Arkistoista: Ruotsi tanssimusiikin huipulla, Suomi ei

Huomasin nettiä selatessa, että suomalaisten musiikkialan ihmisten Kuka mitä häh -fb-ryhmässä ihmetellään ruotsalaisten konemuusikkojen menestystä.

Mietin samaa vuosi sitten Turun Sanomissa. Silloin vielä eläneessä ts.-liitteessä julkaistiin juttuni ruotsalaiset kohdanneesta konemusamenestyksestä, josta suomalaiset tuntuivat jääneen paitsi. Juttu rakentuu pitkälti kokeneemman Jori Hulkkosen ja nuoren polven Will Dragenin haastattelulle.

Mitta taisi tuottaa vaikeuksia, kun lopetus tulee varsin yllättäen.

Samaan liitteeseen muuten taisi osua The Magician -haastatteluni ja joku dj-aiheinen levyarvio. Sen viikon ts.-liite oli Suomen Dj Mag.

 

Ruotsi taas huipulla, Suomi ei

 

Nyt on elektronisen tanssimusiikin vuoro. Menimme kahden turkulaisen tekijän kanssa baariin selvittämään miksi näin on.

 

Elektroninen tanssimusiikki on lyömässä maailmalla läpi valtavalla volyymilla. Ja länsinaapurimme ovat hiipineet sen näkyvimpään eturintamaan.

Ruotsalaisten temppua saapuivat kommentoimaan 17 vuotta konemusaa ammatikseen velhoillut Jori Hulkkonen ja nuoremmasta sukupolvesta Will Dragen aka Ville Kontio, 23. Hän on trance-musiikin nouseva nimi, joka on keikkaillut Maison & Dragen -duossa mm. Singaporessa.

Niin ne ruotsalaiset.

Vuonna 2008 perustettu kolmen dj:n Swedish House Mafia tekee satoja isopalkkaisia keikkoja vuodessa. Kolmikolla oli parhaimmillaan USA:n tanssilistan topkolmosessa neljän hitin putki. Viime vuonna se myi 20 000 ihmistä vetävän Madison Square Gardenin loppuun, badabum, yhdeksässä minuutissa.

Toinen esimerkki: vasta puolitoista vuotta julkisuudessa esiintynyt 23-vuotias Avicii nousi kymmenen maan top-10:en Levels-hitillään. Sen jälkeen ruotsalaisnuorukainen myi Globen-jäähallin loppuun. Kolme kertaa peräkkäin.

Samassa hallissa Suomi otti Ruotsista kuuluisan 4-1 MM-voittonsa.

 

Molemmat turkulaiset tekijät myöntävät seuraavansa ruotsalaisten mittavaa menestystä.

– Meillä on itse asiassa yhteisiä tuttuja näiden nimien kanssa, Kontio aloittaa.

– Onhan se hienoa, että saadaan elektronista musaa isommaksi kuin muutama vuosi sitten. En ainakaan myönnä, että heidän menestyksensä minua kirpaisisi.

Hulkkonen näkee ilmiössä elektronisen tanssimusiikin kolmannen aallon.

– Eka oli acid house, toinen super-dj-kulttuuri, jolloin dj:t oli supertähtiä. Nyt on selkeästi uusi aalto, vaikka löytyy yllättävän paljon samoja pelureita, Hulkkonen havainnoi.

– Dubstep-tähti Skrillexin breikkaaminen oli isompi muutos, sillä se lähti levy-yhtiöiden sijaan sosiaalisen median puolelta.

 

Mitä ruotsalaisilla on ja meillä ei? Kun katsoo Swedish House Mafiasta tehtyä Take One -dokkaria, yllättyy siitä, miten paljon se muistuttaa konemusa-dj-skenen Spinal Tappiä. Kolmikon studiotyöskentely on ilmanyrkin puimista läppäreiden ääressä, ja käsillä oleva biisi on hyvä, kun siinä on räjähdys ja se ”menee ylöspäin”.

Nähdyn perusteella hittitehtailun ei pitäisi olla amerikantemppu.

Kumpikaan turkulaisista tekijöistä ei näe eroja maiden musiikin laadussa. Merkitsevä ero syntyy puitteista.

– Ruotsissa muusikolle on olemassa samanlainen ura kuin jääkiekkoilijalle Suomessa: on suhteita, valmis ympäristö ja ihmisiä, jotka ohjaavat. Ei tarvitse käyttää aikaa muuhun kuin taidon kehittämiseen, managerit ja muut hoitavat loput, Hulkkonen avaa.

Kontio nyökkää: myöskin he ovat joutuneet itse etsimään sopivia suhteita ja  managerin. Seuraava asia mitä menestys vaatisi olisi kenties parempi brändi.

– Nykyään pitää melkein olla jo ennen demojen lähettämistä logo ja promokuvat, Hulkkonen kertoo.

 

Juomat laseissa alkavat vähetä, joten paketoidaan tuokio. Kauanko kestäisi ottaa Ruotsi kiinni? Tai onko se edes mahdollista?

– Ehdottomasti, tai ainakin päästään lähelle, Kontio arvioi.

– En usko, Ruotsilla on kuitenkin 20–30 vuoden etumatka – kun me päästään heidän tasolleen, siellä on menty jo eteenpäin, Hulkkonen laskee.

Niin tai näin, yrittää kannattaisi. Vaikka sitten Suomen talouden ja itsetunnon vuoksi.

 

Kuvateksti: Kaksi suomalaisen konemusiikkikentän tekijää konemuusikkouran eri päistä: 17 vuotta taktisesti breikkaamispisteen alla taiteillut Jori Hulkkonen ja juuri nosteessa oleva nuori Will Dragen.

 

Infolaatikko: Monista projekteista ja monilla taiteilijanimillä tunnettu Jori Hulkkonen on Suomen menestyneimpiä ja pitkäuraisimpia elektronisen musiikin tekijöitä. Nouseva tähti Will Dragen taas on turkulainen osapuoli Maison & Dragen -duosta, jonka biisejä ovat soittaneet mm. dj-tähdet Tiësto ja Armin van Buuren.

 

– Petri Rautiainen

Mainokset

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s