Arkistoista: Cheek

Räppäri Cheek on taas otsikoissa, koska kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki ei kuulemma pidä ”cheekeistä”.

Mielipide ei taida olla vieras artistillekaan, joka on aina ollut sekä suosittu että vihattu. Kirjoitin jutun Cheekistä Turun Sanomiin viime vuoden Aurafestien aikaan ja keskityin tähän paradoksiin. Juttu on muuten hyvä tiekartta musabisneksessä menestymiseen.

Tein haastattelun puhelimessa ja jätin kiistanalaisimman osion eli naisia esineellistävät ja rahaa esittelevät videot vikaksi kysymykseksi. Siinä kohtaa tuli selkeä kiista, ja Jare pyysikin juttua nähtäväksi. Annoin sen tässä muodossa, jossa yleisölle jää päätös siitä, kumpi meistä on oikeassa.

Yllätyksekseni Cheek antoi kiitosta jutusta ja näytti vihreää valoa. Ei pidä aliarvioida ihmisten julkista kestokykyä, mitä tulee kiistanalaisiin asioihin, jos eripuran kohdat esittää asiallisesti.

Kirjoitan muuten Cheekin tulevan levyn arvion ensi kuussa.

 

Vihattu sekä rakastettu

 

Neljä perättäistä albumia, jotka myivät kultaa. Satoja räppikeikkoja vuodessa. Miljoonia Youtube-katselukertoja. Vuositulot, jotka jättivät taakseen Tuomas Holopaisen.

Numerot ovat Cheekin eli Jare Tiihosen puolella, mutta yleinen mielipide hänestä jakautuu. Kenties Suomen menestyneimmästä räppäristä kerrotaan oikeastaan kahta tarinaa.

Toinen kertoo kovalla työllä ja lahjakkuudella kuljetusta matkasta suomiräpin taivaalle. Päämäärätietoisesta menestyjästä, joka ei ole välittänyt muiden sanomisista. Cheek on itse punonut osia tästä tarinasta levyillensä: esimerkeiksi käyvät keikkailusta kertova Maanteiden kingi tai töiden tekemistä ylistävä Ne tekee.

Toisaalta Cheekistä puhutaan varakkuuttaan esittelevänä nousukkaana ja katu-uskottavuutta vailla olevana tusinaräppärinä. Jos siis puhutaan ollenkaan – musiikkiin erikoistuneet viestimet tuntuvat olevan kiinnostuneempia vähemmän kaupallisista, vasemmistohenkisemmistä räppäreistä.

Kansansuosion ja musamedian penseyden välillä on outo kuilu, mutta se ei haittaa artistia. Cheek kertoo puhelimeen tottuneensa ”jo kauan sitten, ettei hänen juttunsa miellytä kaikkia”.

Hän signasi isolle levy-yhtiölle vuonna 2004, mitä pidettiin piireissä itsensä myymisenä. Eikä osan keikkapalkkiosta tykittäminen yleisöön Blockfesteillä viime vuonna ollut välttämättä kaikkein sovittelevin teko. Tai Sauli Niinistön puffaaminen viime vaaleissa.

– Olen saanut musiikkilehti Rumbassa aina yhden tähden viidestä. Uudesta levystä sain jo yksi ja puoli, kehitystä, hän naurahtaa.

– Kukin tykkää mistä tykkää. Mulle riittää se, mitä näen keikoilla joka viikko ja viikonloppu. Ja se, mitä palautetta saan niiltä, jotka diggaa.

Cheekin suosio on kasvanut viime vuodet kierroksittain. Häneltä on tullut keväällä albumi, ja siltä on löytynyt kesähitti. Hitin kanssa on helppo kolkutella keikkapaikkojen ovia. Myös pienemmillä paikkakunnilla, joissa ei riitä välttämättä yleisöä pienemmille nimille.

 

Ahkera keikkailu, markkinointiin suuntautuneen tutkinnon tuoma tietotaito ja toimivat levyt ovat tuoneet Cheekin tähän pisteeseen. Musiikin ympärille rakennettu bisnes toimii.

Kiinnostavaa kyllä, Cheek ei suhtaudu musiikissaan ristiriidattomasti hänelle kasautuneeseen menestykseen.

Esimerkkejä löytyy: Mitä tänne jää kertoo paineista ja taakse jäävästä perinnöstä. Uuden levyn sinkkulohkaisu Syypää sun hymyyn -biisissä Cheek taas kaipailee aitoa naista ”rauhoittamaan menoa / ei pyrkyriä nuolemaan persettä, palvomaan egoa”.

– Asioilla on yleensä kaksi puolta, kun jotain saavuttaa niin jostain joutuu luopumaan, hän miettii.

– Aina mun levyillä on ollut toi kaksijakoisuus. Mulle riittää se, että muutama ihminen tulee levyn myötä lisää ja ymmärtää syvemmin sitä, mitä mä olen tekemässä.

Haastattelun lopuksi kysyn Cheekin videoiden kuvastosta: varakkuuden ja seksuaalisen vetovoiman esittelystä.

Amerikkalaisessa räpissä naiset ja käteinen usein symboloivat ja kuvaavat artistien muuten niin subjektiivisesta mausta riippuvaa taitoa, ikään kuin urheilusuorituksesta annettuina mitaleina. Rahan esittelyinto toki liittyy myös afroamerikkalaisten unelmiin vaurastumisesta edes jollain keinolla.

Cheek ei ymmärrä, mistä hänen videostaan voisin puhua.

Otan esimerkiksi JippiKayJei-videon, jossa Cheek valmentaa muutamaa tiukoissa ja rinnuksista avoimissa asuissa urheilevaa naista. Luxus-vaatemerkin logo vilahtaa hänen ranteessaan ja pyyhkeessään, tuskin sattumalta. Välillä biletetään poreammeessa ja bikinien yläosat lähtevät.

– En mä näe sitä niin. Siinä videossa on musta kyse treenaamisesta ja kovan duunin tekemisestä.

 

Kuvateksti: Cheek haluaa kertoa paitsi menestyksestä myös sen tuomista paineista ja menetyksistä.

– Petri Rautiainen

Mainokset

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s